Hasta Rehberi

Hasta-Çalışan Hakları ve Sorumlulukları

HASTA HAKLARI

  • Sağlık hizmetlerinden faydalanma ihtiyacı bulunan fertlerin, sırf insan olmaları nedeniyle sahip bulundukları ve T.C. Anayasası, milletlerarası antlaşmalar, kanunlar ve diğer mevzuat ile teminat altına alınmış bulunan haklarını ifade eder.
  • Sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkı
  • Bilgilendirme ve bilgi isteme hakkı
  • Sağlık kuruluşunu, personeli tanıma seçme ve değiştirme hakkı
  • Mahremiyete saygı gösterilmesi
  • Tıbbi gereklere uygun teşhis tedavi alma hakkı
  • Tıbbi müdahalede rızasının alınması hakkı
  • İnsani değerlere saygı gösterilmesi hakkı
  • Güvenliğin sağlanması hakkı
  • Dini vecibelerini yerine getirme hakkı
  • Ziyaretçi ve refakatçi bulundurma hakkı
  • Müracaat ve şikayet etme, dava açma hakkı

Hasta Sorumluluğu

  • Hastanın bir sağlık kuruluşuna başvurmadan ve başvurduktan sonraki süreçte yerine getirmesi gereken ödev ve yükümlülüklerdir.
  • Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır.
  • Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.
  • Hasta sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır.
  • Hasta, sağlık kurumu malzemelerine verdiği zararları karşılamak zorundadır.
  • Hasta, tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.
  • Hasta, yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, gördüğü tedavileri ve tıbbi müdahaleleri, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve sağlığıyla ilgili bilgileri mümkün olduğunca eksiksiz ve doğru olarak vermelidir.
  • Hasta, başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır. Randevu tarih ve saatine uymalı  ve değişiklikleri ilgili yere bildirmelidir.
  • Hasta, Sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine uymalıdır.
  • Hasta, sağlık personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.
  • Hasta uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak  sonuçlardan kendisi sorumludur.
  • Hasta, personele sözlü ve fiziki saldırıya yönelik davranışlarda bulunmaz.
  • Hasta, haklarının ihlal edildiğini düşündüğünde veya sorun yaşadığında Hasta İletişim Birimine başvurur.
  • Hasta Hakları ile ilgili bilgi almak için Sağlık Bakanlığı İletişim Merkezi 184’ü arayabilirsiniz.
  • Hasta Hakları konusunda https://hastahaklari.saglik.gov.tr/adresinden başvuru yapabilirsiniz.

07 Şubat 2025